افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 درمردان نابارور

8 دسامبر2104- بر اساس یک تحقیق جدید، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت نوع 2 در مردان نابارور افزایش می یابد. این تحقیق که توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه استانفورد انجام شد، یکی ازمطالعات اخیر است که ارتباط ناباروری را در مردان با سایر مشکلات بهداشتی به ظاهر نامربوط، بیان می کند.

به گفته ی دکتر Eisenberg: اکثر مردان در سن باروری چنانچه با مشکل بزرگی روبرو نشوند به پزشک مراجعه نمی کنند، در اکثر موارد، ناباروری از اولین مواردی است که سبب می شود مردان به پزشک مراجعه کنند و در این شرایط فرصتی برای بررسی سلامت عمومی  این افراد  پیش می آید.

 این تحقیق با بررسی سوابق پزشکی 115 هزار مرد از سال 2001 تا 2009 انجام گردید، محققان به بررسی سلامت عمومی مردان نابارور با سلامت عمومی مردان بارور پرداختند و نتایج این مقایسه  آنها  را شگفت زده کرد.

 میزان ابتلا مردان نابارور به بیماریهای اصلی بیشتر از مردان بارور بود، محققان در این بررسی به مقایسه ی میزان ابتلا این افراد به بیماریهای قلبی ودیابت نوع 2 پرداختند. همچنین احتمال سوء مصرف الکل و بیماری کلیوی درمردانی که شدت ناباروری آنها بیشتر بود، بالاتر گزارش شد.

 دکتر Eisenbergمی گوید: این مردان واقعاً جوان بودند و بطور متوسط در دهه ی 30 سالگی زندگی خود بودند. محققان درحال حاضر دلیل این نتایج را نمی دانند. آنها می گویند: اگر علت این جریان را کشف کنیم می توانیم مداخلاتی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماریها در این افراد انجام دهیم.

با این حال، چندین نظریه  در مورد افزایش بروز این بیماریها در میان مردان نابارور که مقدار هورمون تستوسترون در آنها پایین است، وجود دارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که بین کاهش تستوسترون و دیابت نوع 2 و کاهش تستوسترون و بیماری قلبی ارتباط مستحکمی وجود دارد.

 قرار گرفتن درمعرض برخی مواد در دوران جنینی می تواند تأثیرات ماندگاری را بر فرد در بقیه ی عمر او بر جا گذارد. شاید برخی از این عوامل سبب بروز بیماری قلبی در مردان شود که آن هم  سبب کاهش تعداد اسپرم در آنها می گردد.

دکتر Eisenbergتاکید می کند مردان نابارور باید در مورد بیماری قلبی و ابتلا به دیابت نوع 2 مراقبت بیشتری داشته باشند، من فکرمی کنم تعداد اسپرم و باروری علاوه بر مسائل مربوط به باروری اطلاعات دیگری را در اختیار پزشکان قرارمی دهد و ممکن است بر جنبه های دیگر سلامت فرد دلالت کند. چندین عارضه ی ناشی از دیابت با ناباروری ارتباط دارد از جمله  می توان به اختلال نعوظ، انزال پس گرد یا پس رو، کاهش کیفیت اسپرم و کاهش تستوسترون اشاره کرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/infertile-men-have-a-higher-risk-of-heart-disease-and-type-2-diabetes,-study-finds-95034542.html